Om man bor på landsbygden, kör mycket där eller om man färdas mycket i skog och mark kan man inte räkna med att vägarna ska vara de bästa. Det kan därför vara bra att tänka på vilken bil man köper eller hyr. Det kan vara klokt att välja en bil som har lite högre markfrigång, som kan använda lite större däck och som tar sig fram även om väglaget inte skulle vara det allra bästa.
Hyrbil och leasing
I dag är det inte alls ovanligt att man väljer att leasa en bil istället för att äga bilen själv. Om man bor på landsbygden är det dock klokt att se till att bilen verkligen passar för den aktuella terrängen. Det kan vara roligt att hyra eller leasa en snygg och kanske stylad bil, men är den verkligen så praktisk? Det kan vara bättre att leasa en lite mer rejäl bil.
Om bilen går sönder
Om man är ute och åker kan det vara så att bilen går sönder på något sätt. Man kan få punktering, någon slang kan gå sönder eller så börjar bilen helt enkelt bara låta konstigt. Ibland kan man fortsätta köra utan att det är någon fara, i andra fall måste man stanna bilen och på annat sätt transportera den till verkstad eller laga den på plats. Om man har lite verktyg med sig i bilen kan man avhjälpa många problem på plats. En domkraft, ett reservdäck och ett fälgkors är sådant som alltid bör ligga i bilen. Det kan också vara bra att ha några fasta nycklar, tejp, ficklampa och en liten hylsnyckelsats i bilen. Ett annat alternativ är att man har så kallad väghjälp som man betalar för. Då har man ett nummer som man kan ringa, och så får man hjälp med bärgning, starthjälp eller vad som behövs. Ofta sker det helt utan extra kostnad.
Bil för skogen
När man ska välja en bil för att kunna köra på landsbygden eller i skogen är det bra att tänka på att bilen utsätts för en hel del extra slitage om vägen inte är så bra. Gropar och rötter sliter på stötdämpning, däck, bromsar, upphängning och annat. Det är alltså klokt att man ser till att den bil man väljer är väl anpassad för uppgiften.
Att köra fast
På landsbygden eller ute i naturen kan det hända att man kör fast i lera, på en stubbe eller något annat. Det är inte helt lätt att ta sig loss. Ibland kan man försöka vagga loss bilen genom att variera mellan backen och första växeln. Det allra bästa är dock ofta att gå ut och ta bort lera eller att försöka köra upp på grenar, en planka eller liknande. Annars får man helt enhelt invänta hjälp som kan dra loss bilen.